PRODUS ÎN ROMÂNIA | Serele SupeR, o afacere de succes cu roşii cherry

PRODUS ÎN ROMÂNIA | Serele SupeR, o afacere de succes cu roşii cherry

La Biled, în judeţul Timiş, a fost inaugurată, în urmă cu doi ani şi jumătate, o afacere de succes cu roşii cherry care cresc în substrat de nucă de cocos şi sunt încălzite cu energie geotermală.

Serele SupeR se întind pe o suprafaţă de 16.000 de metri pătraţi, iar valoarea totală a investiţiei se ridică la aproximativ 2,5 milioane de euro, o parte din sumă fiind acoperită din fonduri europene.

Conceptul a fost preluat din Olanda, de unde sunt achiziţionate şi seminţele.

Producţia este monitorizată atent de un calculator, care ştie cantitatea exactă de apă şi de lumină de care au nevoie tomatele.

Roşiile cherry de la Biled au atras încă de la început atenţia marilor lanţuri de magazine. Livrarea se face în cel mult două zile de la culegere.

Proiectul a fost implementat cu succes de Silvia Raileanu, o antreprenoare născută în Republica Moldova şi stabilită de ani buni la Timişoara.

Cererea creşte de la un an la altul. Românii caută roşii bune, cu gust. Într-o roşie mare, crescută intensiv, nu prea poţi să găseşti gustul căutat. În schimb, roşiile cherry ne oferă nu doar gust, ci şi aspect şi culoare. Pentru a avea plante sănătoase trebuie să existe un echilibru la temperatură, la cantitatea de dioxid de carbon, la radiaţia solară şi la umiditate. În aceste condiţii, nu este nevoie de adaosuri, de pesticide. Finanţarea este 15% aport propriu, 25% fonduri UE şi restul credit. Ca să dezvolţi o afacere în agricultură cu fonduri europene ai nevoie de teren şi măcar de 10% din bani. Noi am apelat la creditare pentru că proiectul nostru era mult mai mare. O seră mică nu este fezabilă.

Silvia Raileanu
  • De unde a pornit ideea de a investi în agricultură?

În contextul în care în România poţi să accesezi fonduri europene pentru a dezvolta o afacere, ne-am propus să ne încercăm şi noi norocul. Iniţial ne-am propus să facem un spa cu apă termală, aşa cum sunt multe în Ungaria. Aveam terenul şi un puţ cu apă termală. Dar cum investiţia într-un spa modern, cu toate facilităţile, este mult mai mare decât investiţia într-o seră şi cum din mai multe motive Uniunea Europeană a stopat investiţiile pe zona de turism şi servicii ne-am reorientat. Ideea s-a înfiripat în timpul unei vacanţe cu maşina prin mai multe ţări membre ale Uniunii Europene. În fiecare zi decideam unde vom merge şi ce vom vizita a doua zi. Am ajuns în Amsterdam exact în perioada Greentech, cea mai mare şi mai cunoscută expoziţie mondială pe domeniul agro. Ne-am înscris la un tur de vizitare sere. Îmi amintesc că m-am simţit foarte incomod, toţi ceilalţi participanţi erau proprietari de sere, nu erau în vacanţă. Scopul turului era atragerea de noi investitori, aşa că am minţit că studiem domeniul. Dar ce am văzut ne-a trezit interesul şi ne-am întors hotărâţi să ne încercăm norocul în agricultură.

  • A fost dificil accesul pe piaţă?

Accesul pe piaţă a fost relativ uşor, cererea pentru producţie locală, cu capacitate de a asigura livrări şi în extrasezon, este mare. Imperativ este să te aliniezi la standardele de livrare, să implimentezi sistem de gestionare a calităţii, să scoţi exact produsele de care retailerii au nevoie. Aşa se face că cultivăm multe soiuri de roşii cherry, de diferite culori şi dimensiuni, le ambalăm personalizat pentru fiecare retailer. Logistic este mai greu, dar nu imposibil. Ne-am câştigat reputaţia de furnizor serios, care respectă termenul de livrare şi condiţiile de calitate.

  • Ce specialităţi de roşii cultivaţi la Biled?

Cultivăm doar specialităţi de roşii cherry, sunt soiuri atent selecţionate de noi, principiul după care ne-am ghidat a fost gustul şi aspectul. Sloganul nostru, marcă înregistrată, cu care ne-am făcut cunoscuţi pe piaţă este <<roșii cu gust de roșii>>. Cultivăm cherry galbene, cumato, alungite, rotunde şi cu formă de căpşună.

  • Aveţi planuri de dezvoltare?

În acest moment lucrăm la următorul proiect, ne-am propus să mai construim o seră de trei hectare şi o hală pentru sortate şi ambalare. După ce se ameliorează criza şi panica cauzată de pandemie începem construcţia. Investiţia în producţia locală este mai actuală ca niciodată în acest context. De mâncare omul are nevoie şi pe vreme de pandemie, şi pe vreme de război, şi în vremuri bune. Din punctul de vedere al realizării producţiei nu avem probleme. Probleme s-ar putea să apară în lanţul de aprovizionare, din păcate România nu are producţie proprie de caserole, carton etc. Deocamdată avem stocuri pentru următoarele trei luni, sigur vom găsi soluţii.

  • Beneficiaţi de sprijinul unor instituţii ale statului în dezvoltarea afacerii dumneavoastră?

Dacă vorbim de instituţii la nivel local, sprijinul primăriei comunei Biled se traduce prin operarea cu celeritate a solicitărilor, fapt pentru care le suntem foarte recunoscători. La nivel central, sprijinul este aproape inexistent, subvenţiile nu asigură un ajutor real, programele agricole ori sunt proaste, ori inexistente. Dar cel puţin nimeni nu ne pune beţe în roate. Dupa experienţa noastră, nici nu ne dorim mai mult.

  • Cum vedeţi viitorul agriculturii româneşti?

Agricultura are viitor dacă şi noi, poporul, şi guvernanţii înţelegem că o naţie are viitor doar dacă reuşeşte să se hrănească prin munca proprie, nu din import. Acum este momentul de investit, de sprijinit agricultura. În situaţia în care continuă criza cauzată de pandemia Covid-19 s-ar putea ca Turcia să nu ne mai dea nici producţia de proastă calitate care o importăm acum… În primul rând trebuie să înţelegem că nimeni nu ne este dator cu nimic, nici părinţii, nici vecinii, nici statul. Noi suntem datori să muncim, să găsim soluţii şi oportunităţi şi să nu ne descurajăm. Ca deviz în viaţă: „Dacă ţi se închide o uşă, intră politicos pe geam.

De-acum, roşiile cherry de la Biled sunt marcă înregistrată, fiind emis recent certificatul care reglementează acest lucru.

Lasa un comentariu

Trimite un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *