Oportunităţi de finanţare pentru promovarea produselor tradiţionale româneşti

Oportunităţi de finanţare pentru promovarea produselor tradiţionale româneşti

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este implicat în promovarea produselor agroalimentare româneşti.

În acest context, MADR se află în dialog permanent cu reprezentanţii formelor asociative din sectorul agroalimentar.

Astfel, în urma solicitării Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale (FNPPT), s-a întrunit, ieri, un grup de lucru care a avut ca subiect modalităţile de finanţare pentru îmbunătăţirea competitivităţii prin intermediul schemelor de calitate, al creşterii valorii adăugate a produselor agricole şi promovarea acestora pe pieţele locale în cadrul circuitelor scurte de aprovizionare.

La eveniment au participat secretarul de stat Gabriela Teodora Gheniu, reprezentanţi din partea Autorităţii de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR), reprezentanţi ai Direcţiei Generale Politici în Industrie Alimentară şi Comerţ (DGPIAC), precum şi reprezentanţi ai Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale din România, operatori economici, specialişti din cadrul direcţiilor agricole judeţene.

Oficialii AM PNDR au prezentat oportunităţile de finanţare şi măsurile ce pot fi accesate în vederea promovării produselor tradiţionale româneşti, respectiv submăsurile 16.4 și 16.4a – Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare.

Obiectivul acestor submăsuri este de a promova cooperarea între actorii locali, în scopul comercializării produselor agroalimentare prin intermediul lanțurilor scurte.

Submăsurile au la bază sprijinirea parteneriatelor constituite din minimum un fermier sau un grup de producători / o cooperativă care activează în sectorul agricol şi minimum un partener din categorii precum microîntreprinderi şi întreprinderi mici, organizaţii neguvernamentale, consilii locale, unităţi şcolare, sanitare, de agrement şi de alimentaţie publică, fermieri (persoane fizice sau entităţi organizate juridic).

În funcţie de obiectivele proiectului, în cadrul parteneriatului pot fi incluse şi alte entităţi relevante, cum ar fi institute şi staţiuni de cercetare.

Un aspect foarte important de reţinut este acela că liderul de proiect trebuie să fie o entitate legal constituită, ca de exemplu PFA, II, IF.

De asemenea, în cadrul grupului de lucru au fost prezentate cheltuielile eligibile respectiv studii/planuri, costuri de funcţionare a cooperării, costuri directe ale proiectelor specifice corelate cu planul proiectului, costuri de promovare.

Valoarea maximă de care poate beneficia un aplicat al sprijinului este de 100.000 de euro.

La întâlnire, reprezentaţii AM PNDR și DG PIAC au prezentat acestă măsură ca fiind un instrument benefic pentru micii fermieri în vederea accesului pe piaţă şi crearea lanţului scurt alimentar venind astfel în sprijinul iniţiativei propuse de Federaţia Naţională a Producătorilor de Produse Tradiţionale.

Astfel, prin submăsura 16.4 „Sprijin pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare” au fost lansate patru sesiuni de depunere proiecte, cu o alocare de 15,6 milioane de euro.

Numărul de proiecte depuse este de 124, din care selectate au fost 60 în valoare de 5,7 milioane de euro, iar cele contractate sunt 49 proiecte în valoare de 4,6 milioane de euro.

În ceea ce priveşte sM 16.4a „Sprijin pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare”, au fost lansate trei sesiuni de depunere de proiecte cu o alocare de 14,2 milioane de euro.

Au fost depuse 36 de proiecte, din care au fost selectate 22 de proiecte în valoare de 2,1 milioane de euro, iar contractate sunt 19 proiecte în valoare de 1,8 milioane de euro.

În prezent este deschisă o sesiune până pe 30 aprilie în valoare de aproximativ 11 milioane de euro atât pentru sM 16.4, cât şi pentru sM 16.4a.

Evenimentul desfăşurat face parte dintr-o serie de întâlniri premergătoare care au ca scop elaborarea unui program naţional destinat creşterii consumului de produse agroalimentare româneşti prin care se doreşte conştientizarea consumatorilor asupra beneficiilor care pot fi generate de opţiunile lor de consum pentru produse locale.

Lasa un comentariu

Trimite un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *